Meny

"Säger du verkligen det du menar och menar du verkligen det du säger?"

Gästbloggare Elizabeth Kuylenstierna
12 juli 2017

Vi på 4good vet att det är i rätt team som saker händer!

Den 25 september kommer ledarskapscoachen, medlaren, krishanteraren och föreläsaren Elizabeth Kuylenstierna till 4good Work för att peppa dig och ditt team! Tillsammans med den digitala varumärkesexperten Jacqueline Kothbauer blir det en fullspäckad eftermiddag på temat "Boosta dig själv och ditt dream team!".

Här delar Elizabeth med sig av några tankar kring det här med feedback:

Här har vi högt i tak. Man kan säga precis vad man tycker och tänker. Så låter det ibland när jag kommer ut på arbetsplatser för att föreläsa eller jobba under en längre tid med deras processer, relationer, kommunikation och gruppens utveckling. Men det där stämmer väldigt sällan. Kanske fem gånger på tio år, och då räknar jag generöst. För högt i tak betyder oftast att en eller möjligen två personer på en avdelning eller i en arbetsgrupp är mer rak än andra och uttrycker därför en massa så kallade sanningar. Den personen anses ofta modig och törs ifrågasätta och det är ju bra, men tyvärr är den sällan ärlig med sina egna känslor utan istället bara brutalt ärlig med etiketter på det ena och det andra. Dessutom är det honom eller henne som alla är rädda för, ingen vill ju hamna i blåsväder med nån vars syrliga kommentarer och raka sanningar kan träffa en själv.

Annat är det med den öppenhet jag jobbar med, det som jag kallar högt i tak på riktigt. Den öppenhet där alla i en arbetsgrupp törs och får uttrycka sin innerliga mening om sig själva och om hur de skulle vilja ha det tillsammans med andra. Den öppenhet där alla också törs och vill lyssna till varandra, och då inte lyssna för att få skjuta in sin replik så fort det blir tyst, utan lyssna för att vilja förstå varandra. Den öppenhet och det arbetsklimat där alla ger och tar emot feedback för saker som har hänt händer och där alla tar eget ansvar för att ge och få feedforward för det som önskas, hur man vill ha det i gruppen på jobbet, i projektet man arbetar, på möten, när man fattar beslut, när man inte håller med varandra, när man hamnar i konflikt, när man jobbar i olika tempo och takt, när man behöver extra stöd eller inte kan ge det – allt det där som när vi pratar med varandra gör den stora skillnaden mellan en helt vanlig arbetsgrupp och ett högpresterande effektivt team som jobbar fram resultat som den förstnämnda gruppen inte ens börjat drömma om.

Vilken grupp vill du tillhöra? Och hur högt är det i tak på ditt jobb? På riktigt? Alla förändringar och förbättringar börjar med att bli medveten om hur läget är just nu, så börja direkt med att lägga örat mot golvet på jobbet och kolla av med dig själv hur öppen du är mot dig själv och dina kollegor. Säger du verkligen det du menar och menar du verkligen det du säger? Och sen, hur mycket lyssnar du på låtsas och verkligen på riktigt på vad dina kollegor, medarbetare, chefer säger?

Ta chansen att snäppa upp dig några steg, för då är DU nämligen den som hjälper hela gruppen uppåt i utvecklingsstegen. Det börjar alltid med en person, ett steg, en önskan att få ut mer, gå längre, öka takten och vilja anstränga sig. Och då, då kan tak lyfta!

Jag fullkomligen ÄLSKAR att jobba med grupper som blir team genom framgångsrik och modig kommunikation, det är så vackert med människor som kommer i kontakt med sig själva och varandra.

Är ni beredda på ditt jobb att göra skillnad? Törs ni?


Elizabeth Kuylenstierna
Ledarskapskonsult, chefscoach, medlare och handledare inom teambuilding, krishantering och kommunikation