Meny

Månadens affärsnätverkare!

Susanne Halsius
3 juli 2017

Vi vill lyfta fram nytänkande framgångsrika kvinnor som gör avtryck! Vi vill hylla dem för deras talanger, initiativ och networking skills! Varje månad möter du en av våra över närmare 500 affärsnätverksmedlemmar  - en networking queen - som inspirerat och imponerat med sin person, inställning och verksamhet.

Möt Linda Häggkvist, medlem i vårt affärsnätverk i Stockholm som med kraftfulla initiativ i såväl näringsliv som i ideella sektorn gör stor skillnad! 

Linda Häggkvist är VD på Brand Echo, en kommunikationsbyrå specialiserad på upplevelsebaserad kommunikation.
Hon har gundat det snabbt växande initiativet She’ll Be We, ett nätverk som går in och hjälper ideella organisationer, mindre grupper samt enskilda utsatta individer.

Hur tänker du om jag säger The Power of Networking?
För mig har det handlat om en mognadsfråga. Man har ju alltid fått höra att det är viktigt att nätverka, men i mina öron lät det tidigare så formellt med ”nätverk” och jag hade svårt att se vad jag skulle kunna tillföra i dessa sammanhang. Nu har jag lärt mig mer om mig själv både i min yrkesroll och rent personligt, vilket gör att jag tar med mig ett annat lugn och lyhördhet in i nätverkandet. Plus insikten om att redan från första skoldagen så bygger vi ju våra nätverk utan att vi ser det just så. Att få förmånen att dela erfarenheter och ett socialt utbyte med både likasinnade och oliksinnade, skapar dynamik och gränslös kraft. Samarbete är allt.

Som VD för en kommunikationsbyrå – vad är största utmaningarna som kommunikatör idag?
Att kommunikationslandskapet är så snabbrörligt, är definitivt en av de största utmaningarna. Det finns så många kanaler som är ständigt ”on", och människor tar till sig eller väljer bort innehåll, sekundsnabbt. Att veta vad som genererar intresse och ”likes” är en nödvändighet som kommunikatör, men också modet att våga välja andra vägar – att fortsätta utmana och tro på individers vilja att fortfarande ta del av sådant som kan beröra och förändra beteenden, och skapa relevant och intressant innehåll utifrån det.

Varför grundade du She Will Be We – och varför tror du att du fick så stor respons?
SBW grundades som ett alternativ till uppgivenhet. Kontrasterna mellan mitt/vårt privilegierade liv och de fruktansvärda svårigheter som människor i andra delar av världen eller miljöer måste möta i t ex krig, flykt och svältkatastrofer, blev till slut omöjlig att leva med kände jag. Visst är vi många som är månadsgivare och engagerar oss i olika ideella organisationer för att bidra, men min tanke var att kunna göra mer för fler om vi är många som agerar samtidigt i specifika initiativ utöver våra individuella engagemang. Att vi bara är kvinnor idag, beror på viljan att samtidigt utmana den gamla trötta fördomen som fortfarande lever kvar; den att kvinnor inte kan hålla ihop hela vägen fram till resultat. Bättre att agera än att debattera, och det gör vi nu. Responsen tror jag beror på att vi är många som känner likadant i detta, och på att medlemmarna fortsätter engagera sina kontakter och sina nätverk, för att hänga på och göra detta kraftfullt. Vi har i samarbetat med Stand With Syria skickat flera hundra försändelser med hygienartiklar, pennor, ritblock och konserver som i vintras packades och skeppades med en av deras containrar direkt till Syriens flyktingar i gränsområdena. Vi har också bidragit med 13 000 kr på bara ett par dagar, när behovet var akut för inköp av förnödenheter, som garanterat når ända fram tack vare att Stand With Syrias medarbetare själva är på plats i dessa områden. 

Vad tror du är största utmaningen för kvinnor i arbetslivet idag?
En del skulle kanske säga att frågan i sig, är lite daterad. Att vi inte ska prata om ”kvinnor vs. män” i arbetslivet, utan snarare se roller, ansvar och skyldigheter som förenande. Men utifrån formuleringen skulle jag säga att sluta se männen som det stora hotet. Vi kvinnor har de facto inte funnits i arbetslivet och i styrelserummen lika länge som männen, och resan mot 50/50 kan snabbas på om vi ser vad de med längre erfarenhet gjort rätt istället för att bara fokusera på felen. Vi behöver inte be om ursäkt för oss själva i en tuff förhandling eller i ett svårt beslut, om vi vet varför vi fattar det. När vi agerar gör vi skillnad och bara vi själva väljer vår inställning till allihopa. 

Vad är ditt bästa tips att bli en bra nätverkare?
Egentligen är jag fel person att fråga eftersom jag absolut inte ser mig själv som bra på att nätverka. Däremot har jag en stark drivkraft och vilja att agera för det jag verkligen tror på, och jag tror på vi:et framför jaget. Utifrån det kan jag svara: Identifiera dina styrkor och utmaningar. Dela med dig av det du kan, men lyssna och lär ännu mer på det som kan utveckla dig och dina mål. Sök sammanhang där ”socialiserandet” fyller rätt syfte för det du vill åstadkomma så känns det sällan obekvämt. Våga bjuda på dig själv – det finns många likadana kompetenser i världen, men bara en personlighet som är just din. Och ett leende bryter barriärer i vilket rum som helst. 

Var hämtar du energi? 
Åh, nästan överallt. Hos min familj och kärleken till dem. I huset i Enskede, trädgården, vännerna, musiken, middagarna, danskvällarna, resorna, i soffan med en bok. I samtal med min kreativa lillebror. Ur nyhetsreportage och inspirerande personporträtt. I en Instagramscrollning. På gymmet och tidiga morgonpromenader. I mötet med andra människor. I målsättningar. I konkret feedback, både att ge och att få. I sammanhang som 4good, omgiven av människor som följer sina drömmar och låter hjärtat vara med i matchen.  

Vill du veta mer om verksamheterna som Linda driver hittar du dem här:
brandecho.se
shellbewe.com

Vill du också vara med i 4good Business Network? Läs mer här och skicka in din intresseanmälan.